Kvalitní spánek potřebuje každý z nás
. Přispívá k pocitu svěžesti a pohody v následujícím dnu. Dávná tradice tvrdí, že spravedliví lidé spí dobře, protože je netíží svědomí a nic neruší jejich dobrý a kvalitní spánek. Určitě Vám již někdo řekl: „Neukvapuj se svým rozhodnutím. Ráno moudřejší večera.“ Mnoho z nás věří, že je ve spánku napadne ledacos dobrého.


A kolik spánku nám vlastně stačí?
Ke klidnému a dobrému spánku potřebujeme pohodlný polštář pod hlavou, pocit bezpečí a tělesnou blízkost milující osoby. Spánek je odedávna považován za přirozenou součást našeho života a především zdraví. Věděli jste, že každý z nás prospí v průměru třetinu života!? A tak si každý den své spaní patřičně hýčkejte, protože je důležité pro to, abyste v dnešním nezdravém a rychlém způsobu života přežili. Hodně z nás je odkázáno na nejlepší regeneraci dušeních i fyzických sil v nočních hodinách.
Průměrná délka spánku dospělého jedince se pohybuje kolem 7 až 8 hodin. Avšak s věkem se doba spánku silně individuálně zkracuje.



Co ovlivňuje nedostatek spánku?

Je-li Váš spánek nedostatečný, jsou porušeny Vaše schopnosti soustředění a hůře zvládnete běžné starosti, povinnosti a situace. Nedostatek spánku může ovlivnit Váš vztah s okolím, podrážděnost či náladu. A nejen to. Nedostatek spánku způsobuje také nevýkonnost, poruchy obranyschopnosti, soustředění a řadu dalších potíží. Je tedy lepší se každý den dostatečně dlouho, dobře a kvalitně vyspat.



Co s nespavostí?

Chronickou nespavostí trpí 10 až 15% populace. Postihuje častěji ženy, ale nevyhýbá se ani mužům. Každý z nás asi někdy zažil bezesné převalování v posteli, počítání oveček, bloudění po bytě či popíjení mléka s medem. Tělo nám tím samo říká, že se někde stala chyba, že něco není v pořádku. Obvykle je nespavost způsobena nezvládnutým stresem, rychlým životním tempem, špatnou životosprávou nebo vnějšími faktory jako třeba usínáním v jiném, cizím prostředí. Určitě znáte nepříjemné obtíže s usínáním třeba v hotelovém pokoji, cizím prostředí nebo v nové posteli.
Nespavost může být občasná, přechodná nebo chronická. Někdy samotná představa a obava před špatným spaním může vyvolat nespavost.


Jak upadnou do hlubokého a klidného spánku?
Lehněte si na záda, ruce natáhněte podél těla a uvolněte se.
Vypuďte z hlavy všechny myšlenky a představte si, ž stojíte na rozlehlé louce plné květin nebo na místě, kde je Vám dobře. Je slunečný den, pofukuje lehký, příjemný větřík, všude je klid a ticho.
Začněte dýchat tak, abyste cítili každý nádech v břichu. To se musí při každém nádechu zvednout.
Pomalu prodlužujte každý nádech, dýchejte pomaleji a pomaleji...
Pozorujte květiny, motýli, ptáky, modrou oblohu, slunce, stromy...


Jestliže nezabere tato představa, doporučujeme vyzkoušet přírodní doplňky či homeopatika. Zkusit můžete třeba meduňkový čaj, kozlíkové tablety, sirup na spaní nebo směs bylin na spaní.


Tak dobrou noc, lehké sny a snadné usínání!