Na bolavá záda

Na bolavá záda je dobré dodržovat několik základních pravidel. Ideální je spojit cvičení, dobrou stravu, správné držení těla a správné sezení. Zní to jednoduše? Nemyslete si, zas tak jednoduché to není. Zkuste si například spočítat, kolikrát denně si při sezení přehodíte nohu přes nohu či kolikrát denně se posadíte na nevhodnou židli. Člověk si to ani neuvědomuje, ale právě špatné sezení je nejčastější příčinou dlouhodobých bolestí zad.

 

Je to neuvěřitelné, ale bolestí zad trpí téměř 90% populace. Jen zbylých 10% nikdy nezažilo, co to znamená, když bolí záda. Bolest zad je nepříjemný problém. Lékaři ji přisuzují našemu vzpřímenému chození. Páteř drží celou váhu našeho těla při všech činnostech. Abychom se vyhnuli bolesti zad, je nutné se hýbat, cvičit, sportovat a udržovat tělo v dobré kondici. Člověk prostě nesmí „zatuhnout“. Rozcvičené kosti a páteř lépe odolávají nechtěné nebo nárazové námaze. Záda vytrénovaného člověka vydrží vyšší zátěž a nebolí tak často, jako záda toho, kdo se skoro nehýbe.

 

Cvičení na bolavá záda: 
  1) lehněte si zády rovně na podlahu, nohy mějte natažené. Postupně zvedněte asi 20 cm nad zem pravou patu, nohu mějte stále rovnou, nataženou. Nohu položte a cvik zopakujte s levou nohou. Opakujte 20x na každou nohu nebo jen tak, jak Vám to bude příjemné.
  2) opět ležte rovně zády na podlaze a pod hlavu si dejte podložku (ideální je složený ručník či deka). Ruce si založte křížem na prsou a zvedněte hlavu a ramena nad zem tak vysoko, jak to bude možné. Cvik provádějte jemným tahem, nikoli švihem! Potom si lehněte, odpočiňte a cvik opakujte 20x. 
  3) v rovném lehu na podlaze na zádech silně napněte břišní svaly a přitiskněte kříž k podlaze. Potom se uvolněte a cvik opakujte. Zezačátku cvik provádějte 2x. Každý den zvyšujte počet opakování, maximálně však na 6x denně. 
  4) v lehu na zádech natahujte pravou ruku po straně pravého stehna směrem ke koleni. Narovnejte se a cvik opakujte na levou stranu. Každou stranu procvičte alespoň 10x. 
  5) lehněte si rovně na záda a ohněte kolena tak, abyste měli chodidla opřená o zem. Zvedněte zadeček do vzduchu (ne švihem!!!) a záda přitom mějte rovná! Cvik opakujte 20x nebo podle síly a potřeby.

 

Nejčastější příčiny bolesti zad
S každou bolestí zad není nutná návštěva lékaře. Často bolest odejde tak rychle, jak rychle přišla. Vyzkoušejte cviky, masáž, chladící nebo naopak zahřívací gely. Za zkoušku jistě stojí kostivalový gel, který podporuje celkovou regeneraci, rašelinový regenerační gel, který prokrvuje pokožku nebo některý z dalších přírodních tělových gelů.

 

POSUNUTÉ PLOTÉNKY – meziobratlová ploténka praskne nebo vyhřezne při namáhání páteře, jak je ohýbání, otáčení či zvedání. Rosolovité jádro ploténky je pak vytlačeno na nerv a vznikne bolest.
ISCHIAS – tuto bolest způsobuje poškození sedacího nervu, který prochází shora dolů, zdaní částí dolní končetiny.
LUMBAGO – nejběžnější bolest zad, při které se opakují záchvaty prudké bolesti, která vystřeluje do hýždí a stehen.
BEDERNÍ SPONDYLÓZA – jedná se o běžné opotřebení bederní páteře v oblasti beder.

 

Jak se chránit proti bolesti zad?

  • zlepšete držení těla
  • správná obuv
  • auto se správnými sedadly (ideální je s nastavitelnou výškou bederní opěrky)
  • správné sezení na židli
  • cvičení, udržování se v kondici
  • spát jen na jednom polštáři
  • zdravě jíst, udržovat si ideální váhu

 

Když pro svá záda každý den uděláte něco užitečného, uvidíte, že se Vám odmění – přestanou bolet...