Těhotenství
si každá žena přeje prožít šťastně, spokojeně a zdravě. Chcete-li, aby období těhotenství, porod a kojení bylo co nejkrásnější, pečujte o své tělo od začátku. Mějte vždy na paměti, že Vaše spokojenost znamená i spokojenost Vašeho děťátka. Myslete na sebe a své dítě, ať děláte cokoliv. Těhotenství znamená velkou změnu nejen pro Vaše tělo, ale také mysl. V důsledku hormonálních změn můžete být často přecitlivělá či mrzutá. Zcela přirozené věci Vás vyvedou z míry, sklíčenost se střídá s pocity radostného očekávání. Od začátku svého těhotenství dbejte na péči o svůj zevnějšek, starejte se, aby Vaše pokožka byla dostatečně vyživená, hydratovaná, vláčná a poddajná. Zaměřte se také na svoji výživu, vždyť jediným zdroje výživy pro dítě jste VY.
Během těhotenství je zapotřebí, aby Vaše strava byla co nejpestřejší a nejvyváženější. Jezte pestrou, syrovou stravu, která zajistí přísun všech živin. Zapomeňte na rčení, že musíte jíst za dva! Není to pravda. Přísun stravy je vhodné zvýšit o půlku. Každý den přemýšlejte nad tím, kolik zdravích pokrmů a moků jste přijala. Zvyšte příjem syrové zeleniny a ovoce, omezte sladká a slaná jídla, vyhýbejte se uzeninám.


Nejdůležitější součásti stravy:


VÁPNÍK – je důležitý pro zdravý vývoj kostí a zubů Vašeho dítěte. Ty se začínají vyvíjet od 8. týdne těhotenství. Spotřeba a potřeba pro tělo je v těhotenství dvakrát vyšší.
Zdroj: čerstvá listová zelenina, sýry, mléko, jogurt, olejovky, para ořechy (doporučujeme mléčné výrobky se sníženým obsahem tuku).


BÍLKOVINY – spotřeba bílkovin během těhotenství stoupá, proto jezte stravu bohatou na bílkoviny.
Zdroj: ryby, maso, ořechy, luštěniny, cizrna, čočka, mléčné výrobky (doporučujeme jíst pouze libové maso, bílkoviny přijímat raději rostlinné nežli živočišné).


VITAMÍN C – pomáhá při tvorbě silné placenty a zvyšuje odolnost proti infekcím. Dodávejte tělu denní dávku vitamínu C, protože se v těle nehromadí.
Zdroj: paprika, kapusta, růžičková kapusta, brambory, rajčata, pomeranč, grapefruit, jahody (jezte čerstvou zeleninu a ovoce!, vařením se totiž ztrácí).


VLAKNINA – je nezbytnou součástí stravy, v těhotenství často velké množství žen trpí zácpou (vyzkoušejte lněné semínko, jednu lžičku denně zamíchejte třeba do jogurtu nebo salátu).
Zdroj: ovoce a zelenina, celozrnný chléb, celozrnné těstoviny, rýže natural, sušené meruňky, zelený hrášek, hrozinky, maliny, oříšky.


KYSELINA LISTOVÁ – je vitamín skupiny B, který je potřebný pro rozvoj centrální nervové soustavy dítěte, a to zejména v prvních týdnech těhotenství. Užívejte ji především první 3 měsíce těhotenství.
Zdroj: vařené čínské fazole, růžičková kapusta, špenát, jarní listová zelenina, brokolice, fazolky, celozrnný chléb, lískové ořechy, vařené ledvinky.


ŽELEZO – nejlépe se vstřebává z libového červeného masa a z tučných ryb. Vstřebávání železa usnadňuje vitamín C. Pozor, čaj a káva tomuto vstřebávání brání, proto nezapíjejte potraviny bohaté na železo čajem či kávou.
Zdroj: červené maso, tučné ryby (losos, sardinky), špenát, celozrnné pečivo, obilniny, luštěniny, sušené meruňky.



Těhotenství a vegetariánská strava
Jíte-li denně dostatek stravy bohaté na bílkoviny, čerstvé ovoce a zeleninu, mělo by Vaše dítě mít vše, co potřebuje. Tělo obtížně vstřebává železo z rostlinných zdrojů, proto je zapotřebí kompenzovat tento nedostatek doplňky stravy. Jste-li vegetariánka, poraďte se raději se svým lékařem.



Čeho se v těhotenství vyvarovat

Placentou mohou k plodu procházet nejen živiny z potravy, ale další škodlivé látky, které běžně jíte a pijete. Proto se vyhýbejte následujícím potravinám:


KONZERVOVANÉ POTRAVINY – obsahují příliš mnoho cukru, soli a tuku, konzervační látky, příchuti a barviva. Čtete pozorně etikety na obalech potravin a vybírejte si pouze ty, v nichž nejsou žádné chemické přísady.


ALKOHOL – všechen alkohol, který v těhotenství vypijete, přechází placentou do krevního oběhu plodu. Alkohol může Vaše dítě ohrozit, proto je lepší jej úplně vynechat. Popíjejte raději vlastní koktejly z čerstvého ovoce, mléka nebo nápoje ze stolní minerálky a ovocných šťáv.


KÁVA – všechny nápoje obsahující kofein, můžou při příliš vysoké spotřebě ovlivnit růst Vašeho dítěte. Snažte se pít maximálně 3 šálky nápojů obsahujících kofein denně, v nejlepším případě jej úplně vyřaďte ze svého jídelníčku.


CUKR – výrobky obsahující cukr (koláče, sušenky, džem, šumivé nápoje) mají jen malý obsah živin, ale mnoho energie a snadno se po nich tloustne. Získávejte energii raději z celozrnného chleba či těstovin a sladkosti vyřaďte ze svého jídelníčku.


SÝRY – nepasterizované mléčné produkty, měkké zrající sýry či sýry s plísní mohou obsahovat listerie, což jsou bakterie způsobující infekční onemocnění. Raději se těmto pokrmům během těhotenství vyhýbejte.

 

Nezapomeňte, že Váš dobrý pocit ze sebe sama významně přispívá nejen ke spokojenosti Vaší, ale především ke spokojenosti Vašeho nenarozeného dítěte. Rovnováha, vyváženost, vnitřní a vnější harmonie, to všechno je velmi důležité jak pro Vás jako maminku, tak pro zdravý vývoj děťátka. Vězte, že i v tomto období, složitém a krásném zároveň, budete překypovat štěstím a zdravím.
Ať je Vaše těhotenství tím nejkrásnějším obdobím.